Glas met suikerklontjes

minder suiker eten?

geschreven door SamenGezond

Deze 5 tips helpen je op weg

Suiker zit in meer producten dan je zou denken. Wil je minder suiker eten, check dan het etiket. Maar er zijn meer manieren om te minderen met suiker…

1. check het etiket

Op het etiket kun je lezen of ergens suiker in zit. Maar let op. Fabrikanten gebruiken heel veel verschillende namen voor suiker, zowel geraffineerd als ongeraffineerd. Dit zijn er een aantal: kristalsuiker, rietsuiker, invertsuiker, sacharose, stroop, melksuiker, lactose, vruchtensuiker, fructose, druivensuiker, dextrose, moutsuiker, maltose, honing, agavesiroop, ahornsiroop (maple syrup), isoglucose, glucose-fructosestroop, glucosestroop, melasse, vruchtenconcentraat, trehalose, galactose…

2. maak het zelf

Helemaal geen etiket is natuurlijk nog beter. Bij alles wat je zelf maakt, kun je zelf bepalen hoeveel suiker je erin stopt. En sommige producten zijn makkelijker zelf te maken dan je denkt. Vervang bijvoorbeeld kant-en-klare dressing door zelfgemaakte dressing op basis van olie of azijn. Vervang ketchup of een kant-en-klare pastasaus door een zelfgemaakte saus op basis van gezeefde tomaten. En vervang suikerrijke toetjes zoals fruityoghurt of -kwark door yoghurt zonder toegevoegde suikers, maar met vers fruit. Specerijen die zoet smaken zijn bijvoorbeeld kaneel, gember, vanillestokjes en steranijs. Bekijk de gezonde recepttips van Samengezond »

3. eet fruit in plaats van het te drinken

Fruit smaak zo lekker zoet omdat er veel vruchtensuiker in zit. Je bloedsuiker stijgt sneller na het drinken van een glas sinaasappelsap dan na het eten van een sinaasappel. De vezels in de hele vruchten vertragen de opname van de suiker. Eet je fruit bij voorkeur in plaats van het te drinken. Je kunt wel af en toe sap drinken maar overdrijf het niet.

4. fruit als zoetmaker

Gebruik fruit om te zoeten. Dat is nog altijd beter dan een schep suiker ergens doorheen. Snijd banaan of aardbei in stukjes en voeg het toe aan de yoghurt. Snijd een appel fijn en kook het mee met havermoutpap. Ook gedroogde vruchten zoals dadels of abrikozen lenen zich voor ‘zoeten’, maar let op: omdat het vocht is verdampt, bevat dit wel wat meer suiker dan vers fruit.

5. drinken zonder suiker

Een van de simpelste manieren om minder suiker binnen te krijgen is kiezen voor drankjes zonder suiker. Wat drink je dan? Ongezoete thee, koffie en (mineraal)water zijn goede keuzes. Maak het water extra feestelijk door schijfjes sinaasappel, aardbei, plakjes komkommer of granaatappelpitjes toe te voegen. Een paar glazen melk of ongezoete sojadrank per dag passen ook in een gezond voedingspatroon. Lees meer over gezonde drankjes »

HEMA & SamenGezond

lees hier meer over SamenGezond - alles voor een gezonde leefstijl


gezond zijn het hele jaar

gezond en
bewust
eten

lees onze tips

lekker en
comfortabel
slapen

lees onze tips

van de zon
en muziek
genieten

lees onze tips

op jouw
tempo
bewegen

lees onze tips

De voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2020 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

HEMA klantenservice

bel naar 088-222 4114

maandag t/m donderdag van 8:00 tot 17:00
Goede vrijdag gesloten

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.

Zorgverzekering HEMA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om jou relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Zorgverzekering HEMA en met Zorgverzekering HEMA samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten deze website volgen en informatie over jou verzamelen. Zodoende kunnen Zorgverzekering HEMA en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op “OK” te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je cookie instellingen aanpassen kan hier. Meer informatie over cookies en het gebruik van jouw gegevens door Zorgverzekering HEMA vind je terug in onze cookiestatement en privacystatement.

Door verder te klikken op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Hiermee verzamelen we persoonsgegevens en volgen wij en derden jouw internetgedrag zodat er advertenties getoond kunnen worden die bij je interesses passen en zodat informatie gedeeld kan worden op social media. Je cookie instellingen aanpassen kan hier.