je eigen risico
gespreid
betalen

meld je aan voor gespreid betalen eigen risico 2020

Het eigen risico blijft volgend jaar gelijk, namelijk 385.-. Bij HEMA kun je het verplicht eigen risico in 10 maandelijkse termijnen betalen. Wil je dit in 2020? Dan kun je je nu al aanmelden in mijn zorgoverzicht.

Let op: betaal je nu ook al je eigen risico gespreid? En voldoe je nog steeds aan de voorwaarden? Dan wordt je regeling automatisch verlengd voor 2020. Je hoeft dus niets te doen. Wil je je eigen risico in 2020 niet meer gespreid betalen? Je kunt je regeling dan tot en met 24 januari beëindigen in ‘mijn zorgoverzicht’

zo werkt het

  • je betaalt 10 maanden lang per maand 38.50
  • de termijnen worden automatisch afgeschreven
  • van februari tot en met november
  • teveel betaald? Dit bedrag krijg je terug in mei van het volgende jaar

termijnbetaling eigen risico

wanneer wordt het bedrag afgeschreven?

Bij vooraf gespreid betalen, betaal je via een automatische incasso je eigen risico met een vast bedrag per maand en dat voor 10 maanden lang. In het onderstaande schema kun je zien wanneer de automatische incasso van je rekening wordt afgeschreven.

Incasso Datum in 2020
1 7 februari
2 4 maart
3 6 april
4 4 mei
5 4 juni
6 6 juli
7 4 augustus
8 4 september
9 5 oktober
10 4 november

rekenvoorbeeld 2020

In 2020 is het verplicht eigen risico 385.-. Iemand die deze regeling heeft ingesteld, betaalt dit bedrag in 10 gelijke termijnen van 38,50. Heb je in 2020 minder kosten gemaakt voor het eigen risico? Dan storten we in mei van 2021 het overgebleven bedrag terug. Je krijgt hierover bericht via e-mail.

eindafrekening

Je ontvangt van ons een e-mail dat we je eindafrekening hebben opgemaakt. De uitleg staat in je berichten in mijn zorgoverzicht. Als je geld van ons tegoed hebt, dan storten we dit binnen 3 weken op je rekening. Je ziet als volgt waarvoor het eigen risico is ingehouden:

  • kies 'Mijn Zorgkosten'
  • klik in het linkermenu op 'Eigen risico'
  • zet het filter op het juiste jaar

Je ziet alleen de zorgkosten van jezelf en meeverzekerde kinderen tot 16 jaar. In verband met de privacy moeten overige medeverzekerden zelf inloggen op mijn zorgoverzicht.

Betalingsregeling: Wat er gebeurt als u de premie niet betaalt

Basisverzekering en aanvullende verzekering

  1. de zorgverzekeraar stuurt u een aanmaning. Als u binnen 14 dagen alsnog de premie betaalt, blijft dit verder zonder gevolg.
  2. Betaalt u niet binnen 14 dagen na deze aanmaning dan heeft dat de volgende gevolgen:
    • de zorgverzekeraar kan de dekking van alle verzekeringen schorsen. U krijgt dan geen vergoeding meer vanaf het begin van de periode waarop de niet door u betaalde premie betrekking heeft,
    • u blijft verplicht de premie te voldoen,
    • betalingskortingen vervallen,
    • u moet de incassokosten betalen, wegens de extra werkzaamheden van de zorgverzekeraar, zoals het sturen van een acceptgiro en de aanmaningen, en wegens de werkzaamheden van de deurwaarder,
    • u moet wettelijke rente betalen over de totale vordering.
  3. Als de zorgverzekeraar de premie, incassokosten en de wettelijke rente heeft ontvangen, wordt de dekking de dag na ontvangst van de betaling weer van kracht. Kosten die zijn gemaakt tijdens de schorsing krijgt u niet vergoed. Ook niet als u van de zorgverzekeraar toestemming had voor een behandeling of verstrekking.
  4. Als u, zelfs na aanmaning, de premie niet betaalt, kan de zorgverzekeraar de verzekeringen van alle verzekerden beëindigen.
  5. de zorgverzekeraar kan het sturen van een aanmaning en het innen van een vordering overdragen aan een incassopartner. Mocht de vordering zijn overgedragen aan een incassopartner, dan kan de zorgverzekeraar ook nieuwe openstaande vorderingen overdragen zonder dat u hiervoor een aanmaning heeft ontvangen.

Basisverzekering

Als u, zelfs na aanmaning, de premie niet betaalt, kan de zorgverzekeraar op grond van de Zorgverzekeringswet uw Basisverzekering bij het Centraal Administratiekantoor (CAK) aanmelden voor bronheffing. Er wordt u dan een bestuursrechtelijke premie van ten minste 110% en ten hoogste 130% van de gemiddelde marktpremie opgelegd. Die premie wordt ingehouden op bijvoorbeeld uw salaris of uitkering. U kunt hieronder lezen wanneer de melding bij het CAK plaatsvindt. De regels hierover vindt u in artikel 18a tot en met 18g van de Zorgverzekeringswet. Daar staat ook beschreven welke regels van toepassing zijn als het CAK de bestuursrechtelijke premie bij u gaat innen.

Wat gebeurt er als u 2 maanden geen premie heeft betaald

  1. Nadat is vastgesteld dat u 2 maanden geen premie heeft betaald, kan de zorgverzekeraar u een betalingsregeling aanbieden. Die betalingsregeling houdt in:
    1. dat u de zorgverzekeraar machtigt om automatisch bij u te incasseren,
    2. dat u met de zorgverzekeraar afspraken maakt om uw betalingsachterstand in termijnen terug te betalen,
    3. dat de zorgverzekeraar de Basisverzekering niet zal beëindigen of de dekking van de Basisverzekering zal schorsen of opschorten zolang de betalingsregeling loopt. Dit geldt niet als u de machtiging genoemd onder a intrekt, of als u de gemaakte afspraken over de betalingen niet nakomt.
  2. Heeft u iemand anders verzekerd? En heeft u de premie voor de Basisverzekering van die verzekerde 2 maanden niet betaald? Dan houdt de betalingsregeling ook in dat wij u aanbieden om deze verzekering te beëindigen. Dit aanbod geldt alleen als:
    1. de verzekerde voor zichzelf een Basisverzekering heeft afgesloten op de datum dat de betalingsregeling gaat gelden, en
    2. in het geval de verzekerde bij de zorgverzekeraar blijft, hij een machtiging heeft gegeven als bedoeld onder a van 1.
  3. In de brief waarin de zorgverzekeraar u een betalingsregeling aanbiedt staat dat u 4 weken de tijd heeft om de regeling te accepteren. In de brief zullen wij u ook uitleggen wat er gebeurt als u de premie 6 maanden niet betaalt. In de brief zullen wij u ook vertellen dat u schuldhulpverlening kunt krijgen en hoe u die hulp kunt krijgen en welke schuldhulpverlening mogelijk is.
  4. Als u (ook) iemand anders heeft verzekerd, krijgt die persoon dezelfde brief over de betalingsregeling als u heeft gekregen.

Wat gebeurt er als u 4 maanden geen premie heeft betaald

  1. Als u 4 maanden geen premie heeft betaald, informeren wij u en uw medeverzekerden dat de zorgverzekeraar van plan is u te melden bij het CAK, zodra u 6 maanden of langer geen premie heeft betaald. Als de zorgverzekeraar u meldt bij het CAK betekent dit dat het CAK over zal gaan tot heffing van de bestuursrechtelijke premie.
    1. de zorgverzekeraar zal de melding (nog) niet doen als u op tijd laat weten dat u vindt dat u geen schuld heeft bij de zorgverzekeraar. Of als u op tijd laat weten dat u vindt dat de hoogte van de schuld niet juist is. U bent op tijd als u de zorgverzekeraar daarover een brief stuurt, maximaal 4 weken nadat u door ons geïnformeerd bent. De zorgverzekeraar zal dan onderzoeken of zij uw schuld goed heeft berekend. Als de zorgverzekeraar vindt dat zij uw schuld goed heeft berekend dan informeert de zorgverzekeraar u daarover. Als u het niet eens bent met dat oordeel van de zorgverzekeraar dan kunt u dit voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen of aan de burgerlijke rechter. Als u dat doet binnen 4 weken nadat u de brief van de zorgverzekeraar heeft ontvangen, zal de zorgverzekeraar u niet melden bij het CAK, totdat de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen of de burgerlijke rechter heeft beslist of de zorgverzekeraar de hoogte van uw schuld juist heeft berekend.
    2. U kunt ook vragen of de zorgverzekeraar met u een betalingsregeling wil aangaan. Wat die betalingsregeling inhoudt kunt u hierboven lezen onder 1 en 2. Als de zorgverzekeraar met u een betalingsregeling afspreekt zal de zorgverzekeraar u niet melden bij het CAK zolang u de nieuwe premies op tijd betaalt.

Wat gebeurt er als u 6 maanden geen premie heeft betaald

  1. Als de zorgverzekeraar heeft vastgesteld dat u 6 maanden geen premie heeft betaald zal de zorgverzekeraar u aanmelden bij het CAK. De zorgverzekeraar zal aan het CAK uw persoonsgegevens doorgeven en die van de personen die u heeft verzekerd. De zorgverzekeraar geeft alleen die persoonsgegevens aan het CAK die ze nodig hebben om bij u de bestuursrechtelijke premie in rekening te brengen. U en de persoon die u heeft verzekerd, worden hierover ook door de zorgverzekeraar geïnformeerd.
  2. Een eventueel gekozen vrijwillig eigen risico komt te vervallen, evenals de bijbehorende korting op de premie.

smile :) klanten beoordelen de HEMA zorgverzekering met een

8.1 uit 1.789 beoordelingen

het cijfer is gebaseerd op ons jaarlijks klanttevredenheids onderzoek

de voordelen van SamenGezond

meld je nu aan voor SamenGezond en ontvang niet alleen korting op je eerst EHBO/Reanimatiecursus, maar bespaar ook tot 75.- op brillen en lenzen.

maak de gezonde keuze

pakketwijzer

ontdek in een paar minuten welke verzekering het best bij je past. Zo ben je nooit over- of onderverzekerd.

naar Pakketwijzer

HEMA Klantenservice

heb je vragen?

De klantenservice van HEMA Zorgverzekering helpt je graag! De klantenservice is geheel gratis en voor iedereen toegankelijk

bel naar 088-222 4114

Of bekijk onze pakketwijzer

10% extra gelukskorting

op bijna alles van HEMA

koppel je verzekerdennummer aan een meer HEMA klantenkaart en ontvang het hele jaar door 10% gelukskorting op bijna alles in onze winkel en webshop.


activeer je
10% gelukskorting

Zorgverzekering HEMA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om jou relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Zorgverzekering HEMA en met Zorgverzekering HEMA samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten deze website volgen en informatie over jou verzamelen. Zodoende kunnen Zorgverzekering HEMA en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op “OK” te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je cookie instellingen aanpassen kan hier. Meer informatie over cookies en het gebruik van jouw gegevens door Zorgverzekering HEMA vind je terug in onze cookiestatement en privacystatement.

Door verder te klikken op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Hiermee verzamelen we persoonsgegevens en volgen wij en derden jouw internetgedrag zodat er advertenties getoond kunnen worden die bij je interesses passen en zodat informatie gedeeld kan worden op social media. Je cookie instellingen aanpassen kan hier.