coronavirus

wat krijg ik vergoed?

basisdekking

wel dekking


eigen risico: wel
eigen bijdrage: nee

aanvullende dekkingen

zie de verzekeringsvoorwaarden

coronavirus

Voor actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) kun je het beste terecht op de website van de Rijksoverheid en het RIVM. Heb je vragen over je zorgverzekering en het Corona-virus? Hieronder vind je veel gestelde vragen en antwoorden. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact op met onze klantenservice via 088-222 4114.

Vergoeden jullie de kosten van een test en/of behandeling voor het coronavirus of COVID-19?

Ga je naar de huisarts? Dan wordt de zorg vergoed vanuit de basisverzekering. Voor een huisartsenconsult betaal je geen eigen risico. Maar zodra de huisarts zorg aanvraagt en uitbesteedt, wordt hiervoor wel het eigen risico aangesproken. Laboratoriumtests die de huisarts aanvraagt en die uitsluitsel moeten geven over een eventuele coronabesmetting, vallen dus wel onder het eigen risico. Is de test onderdeel van een behandeling? Of doe je de test in opdracht van je werkgever? Dan betaal je geen eigen risico. Dit loopt namelijk via de GGD en wordt door de overheid betaald. Let op: heb je klachten die mogelijk duiden op het coronavirus? Neem dan telefonisch contact op met de huisarts en ga niet zomaar langs. Ga je naar het ziekenhuis voor behandeling van een coronabesmetting? Ook deze zorg wordt vergoed vanuit de Basisverzekering. Je zorgverzekering dekt daarom de kosten, wel wordt je eigen risico hierbij aangesproken.

Ik ben in het buitenland en moet behandeld worden tegen het coronavirus. Ben ik daar voor verzekerd?

Bij een noodzakelijke medische behandeling in het buitenland biedt de zorgverzekering ook dekking. Goed om daarbij te weten: de basisverzekering vergoedt maximaal de kosten die in Nederland gebruikelijk zijn. Als een behandeling in Nederland € 1500 kost, krijg je voor een soortgelijke behandeling in het buitenland ook maximaal € 1500 vergoed. In de aanvullende zorgverzekering of in een reisverzekering kun je soms aanvullende medische kosten verzekeren. We adviseren je hier goed naar te kijken voordat je op reis gaat.

Krijg ik een vergoeding voor de test op coronavirus?

Ja. Als je huisarts de test voor je heeft aangevraagd, krijg je een vergoeding voor de test op het coronavirus of COVID-19. De kosten daarvan vallen onder je basisverzekering. Het kan wel zo zijn dat (een deel van) de kosten onder je eigen risico vallen.

Krijg ik een vergoeding voor een preventieve coronatest voor vakantie en geen klachten?

Ga je op vakantie naar het buitenland en moet je met een recente coronatest aantonen dat je geen corona hebt? En heb je GEEN klachten? Dan vergoeden we dit niet. Preventieve coronatesten voor een vakantie of buitenlandse reis worden niet vergoed. Dat doen we bijvoorbeeld ook niet voor medische verklaringen. Deze test betaal je zelf.

Ik heb een afspraak bij een zorgverlener. Gaan deze afspraken nog door?

Je afspraak gaat gewoon door. En anders informeert je zorgverlener je hier over.

Mijn afspraak bij het ziekenhuis gaat niet door, wat nu?

Vanwege het coronavirus kunnen niet in alle ziekenhuizen de geplande behandelingen doorgaan. Het ziekenhuis zal persoonlijk contact met je opnemen om een nieuwe afspraak te maken. Wil je zelf je behandeling uitstellen? Neem dan ook tijdig contact op met het ziekenhuis.

Waarom gaat mijn afspraak bij de tandarts, mondhygiënist of orthodontist niet door?

Alle mondzorgverleners (tandarts, mondhygiënist, orthodontist) is geadviseerd door de beroepsvereniging van tandartsen, kaakchirurgen en orthodontisten om voorlopig alleen nog spoedeisende klachten te behandelen. Dit om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te remmen. Een afspraak voor bijvoorbeeld controle, tandsteen verwijderen, het vullen van een gaat je wordt daarom uitgesteld. Voor de meest actuele informatie kan je deze website raadplegen.

Wat is een spoedgeval?

Een spoedgeval is wanneer je plotseling last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in je mond. Dit geldt ook als je door een ongeval een tand breekt of verliest. Of wanneer een beugel ineens ernstige klachten geeft. Overleg altijd eerst telefonisch met je tandarts of orthodontist over jouw situatie.

Mijn tandarts, mondhygiënist of orthodontist werkt gewoon wel, hoe kan dat?

De beroepsvereniging (KNMT) heeft het advies gegeven aan mondzorgverleners om alleen spoedeisende zorg te behandelen. Wanneer je behandelaar voldoende beschermingsmiddelen ter beschikking heeft, kan hij/zij ervoor kiezen om door te werken.

Zijn er afspraken over het vervoeren van patiënten met (mogelijk) coronavirus met een taxi?

Er zijn extra maatregelen afgesproken bij het vervoeren van patiënten met een taxi. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die voor nierdialyse en oncologische behandelingen naar het ziekenhuis gaan en gebruik maken van zittend ziekenvervoer. Deze maatregelen zijn nodig voor de gezondheid en veiligheid van zowel kwetsbare patiënten als de mensen die hen vervoeren. Afgesproken is onder andere dat vanwege de coronacrisis patiënten altijd alleen vervoerd worden. En vervoer van patiënten gebeurt bij voorkeur in een bus, zodat de regel voor het houden van anderhalve meter afstand zo veel mogelijk in acht genomen kan worden.Op verzoek van patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, vervoerders en zorgverzekeraars zijn hiervoor twee protocollen door de overheid opgesteld:Afspraken en richtlijnen voor het reguliere taxi en zorgvervoer. Afspraken en richtlijnen voor het vervoer van personen met klachten die passen bij COVID-19, zoals verkoudheid, hoesten, niezen of koorts.

Ik volg een Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI: Beweegkuur, CooL of SLIMMER) of kom daarvoor in aanmerking. Maar dat is normaal gesproken face-to-face zorg. Wat nu?

Zorgverzekeraars hebben gezamenlijk afspraken gemaakt dat de GLI, zolang de maatregelen tegen het coronavirus van toepassing zijn, op afstand kan worden gegeven. Zodoende kun je toch gebruik maken van deze programma's zonder dat je aan besmettingsrisico's wordt blootgesteld. Neem contact op met jouw huisarts. Ben je al betrokken bij een GLI? Neem dan contact op met je behandelaar/leefstijlcoach.

Ik heb dringend zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis, de huisarts of huisartsenpost?

Ja, je kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of de spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Deze zorgverleners hebben niet alleen tijd voor de zorg voor coronapatiënten, maar ook voor andere patiënten die dringend hulp nodig hebben. Wacht dus zeker niet bij een spoedgeval. Ziekenhuizen, huisartsen en huisartsenposten zorgen er met allerlei maatregelen voor dat de kans dat je besmet raakt, klein is. Bel altijd wel eerst de huisarts of de huisartsenpost.

Worden mondkapjes vergoed?

Nee, wij vergoeden geen mondkapjes. Deze kosten vallen niet onder de basisverzekering of aanvullende verzekering.

Contact
heb je vragen?

De klantenservice van HEMA Zorgverzekering helpt je graag! De klantenservice is geheel gratis en voor iedereen toegankelijk

maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 18:00

Of bekijk onze pakketwijzer

al onze voordelen nog even op een rijtje

  • het hele jaar door 10% extra gelukskorting op bijna alles bij HEMA
  • eenvoudig en duidelijk overzicht van alle vergoedingen
  • makkelijk en snel online of telefonisch afsluiten
  • altijd een pakket of aanvullende verzekering die bij je past
  • simpel overstappen met de HEMA Klantenservice
  • gewoon naar ieder ziekenhuis en elke huisarts in Nederland

Zorgverzekering HEMA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om jou relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Zorgverzekering HEMA en met Zorgverzekering HEMA samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten deze website volgen en informatie over jou verzamelen. Zodoende kunnen Zorgverzekering HEMA en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op “OK” te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je cookie instellingen aanpassen kan hier. Meer informatie over cookies en het gebruik van jouw gegevens door Zorgverzekering HEMA vind je terug in onze cookiestatement en privacystatement.

Door verder te klikken op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Hiermee verzamelen we persoonsgegevens en volgen wij en derden jouw internetgedrag zodat er advertenties getoond kunnen worden die bij je interesses passen en zodat informatie gedeeld kan worden op social media. Je cookie instellingen aanpassen kan hier.