Licht of zwaar ontbijt

wat is beter: licht of zwaar ontbijt?

geschreven door SamenGezond

De een zegt dat een voedzaam ontbijt goed voor je is, de ander zweert bij een licht ontbijt en een derde ontbijt helemaal niet. Is dat een persoonlijke voorkeur of is het een echt beter dan het ander?

Het gezegde ‘Eet ’s morgens als een koning, ’s middags als een edelman en ’s avonds als een bedelaar’ klink aannemelijk. Toch is er geen enkel bewijs dat een voedzaam ontbijt beter is, of dat het slim is om te starten met een licht ontbijt. Er is zelfs geen wetenschappelijk bewijs dat het overslaan van het ontbijt slecht is.

later op de ochtend ontbijten

Met een gevulde maag kun je je ’s ochtends wel beter concentreren, zo blijkt uit onderzoek. Bovendien blijkt dat mensen die elke dag ontbijten over het algemeen gezonder en slanker zijn dan mensen die het overslaan. Maar het gaat vooral om wát je eet, niet zozeer om het moment. Dus je hoeft niet per se tegen heug en meug op de vroege morgen een flink ontbijt weg te werken. Je kunt dat ook pas rond tien uur doen. Als je het ontbijt helemaal overslaat, loop je wel het risico dat je later op de dag valt voor minder gezonde verleidingen. Herken je jezelf hierin? Probeer dan wel te ontbijten, al is het een laat ontbijt.

ontbijtinspiratie

Een goede maaltijd - dus ook een goed ontbijt - levert je koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen. Daarvoor hoef je niet altijd te kiezen voor een typisch Nederlands ontbijt van boterhammen met beleg. Denk ook eens aan:

  • Muesli of granola met melk, yoghurt of kwark en wat vers fruit

  • Groenteomelet of roerei met volkorentoast

  • Havermoutpap met bosvruchten (uit de diepvries), walnoten en pompoenzaden

  • Mueslibrood met pittige kaas en schijfjes peer

  • Wil je meer inspiratie? Kijk dan ook eens bij deze ontbijtrecepten.

begeleiding van de online voedingscoach

Wil je graag aan de slag met gezonde ontbijtjes en kun je wel wat hulp gebruiken? Met de online coach in de SamenGezond-app krijg je een steuntje in de rug. De coach stelt je vragen, geeft je praktische tips en helpt je met het behalen van je doelen. Heb je een doel behaald? Dan verdien je SamenGezond-punten. Lees meer »

glaasje sap erbij? Liever fruit!

Natuurlijk hoort bij een goed ontbijt ook iets te drinken, zoals water, koffie of thee (zonder suiker). Drink het liefst zo min mogelijk suikerhoudende dranken. In vruchtensap, ook als je het vers perst, zit net zoveel suiker als in frisdrank: zo’n 7 suikerklontjes per glas. Daarmee krijg je dan ongemerkt veel suiker en dus calorieën binnen. Ook blijven de vezels van het fruit achter in de pers. Eet liever een stuk fruit dan er sap van te persen. Je krijgt dan minder suiker binnen en meer vezels, waardoor je langer verzadigd bent.

HEMA & SamenGezond

lees hier meer over SamenGezond - alles voor een gezonde leefstijl


gezond zijn het hele jaar

gezond en
bewust
eten

lees onze tips

lekker en
comfortabel
slapen

lees onze tips

van de zon
en muziek
genieten

lees onze tips

op jouw
tempo
bewegen

lees onze tips

de voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2020 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

HEMA klantenservice

bel naar 088-222 4114

maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 18:00

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.

Zorgverzekering HEMA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om jou relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Zorgverzekering HEMA en met Zorgverzekering HEMA samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten deze website volgen en informatie over jou verzamelen. Zodoende kunnen Zorgverzekering HEMA en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op “OK” te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je cookie instellingen aanpassen kan hier. Meer informatie over cookies en het gebruik van jouw gegevens door Zorgverzekering HEMA vind je terug in onze cookiestatement en privacystatement.

Door verder te klikken op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Hiermee verzamelen we persoonsgegevens en volgen wij en derden jouw internetgedrag zodat er advertenties getoond kunnen worden die bij je interesses passen en zodat informatie gedeeld kan worden op social media. Je cookie instellingen aanpassen kan hier.