Zorgverzekeringhema.nl maakt gebruik van cookies om je zo goed mogelijk te kunnen helpen. Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op 'OK' te klikken en door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord. Wil je liever minder cookies? Verander dan je instellingen.

genieten

Waarom ontspanningsoefeningen zo belangrijk zijn

geschreven door Sanne

Zonder dat we het doorhebben verkeren we vaak in een staat van verhoogde paraatheid. Dit is een natuurlijk mechanisme dat we “stressreactie” noemen en bedoeld is om te vechten of te vluchten. Een stressreactie is nuttig wanneer we onverwachts moeten remmen op de snelweg, maar zodra de geest zich bedreigd voelt (door financiële zorgen, problemen binnen een relatie of een te hoge werkdruk), kan het zijn dat het lichaam chronisch in deze stressreactie blijft hangen. Dit heeft een negatief effect op het afweersysteem en ons functioneren. Ontspanningsoefeningen kunnen ons op een dagelijkse basis de rust en ruimte geven om los te komen van deze stressreactie.

Relax! De 5 beste oefeningen om te ontspannen

Op het internet vind je ontzettend veel verschillende ontspanningsoefeningen. De meeste oefeningen zijn gebaseerd op yoga, mindfulness en meditatie. Hierdoor leer je het verschil te voelen tussen een gespannen en een ontspannen lichaam. Je kunt je aanmelden voor een cursus of bekijken wat er in de directe omgeving wordt aangeboden. Er zijn natuurlijk ook genoeg oefeningen die je thuis kunt doen. We helpen je graag op weg met vijf laagdrempelige maar effectieve ontspanningsoefeningen:

1. Ontspan nek- en schouderspieren

Velen van ons hebben vaak last van spierspanning zoals verkrampte nek- en schouderspieren. Dit kan erg vervelend aanvoelen en soms zelfs doorslaan naar hoofdpijn. Span je spieren aan door je schouders op te tillen en tegelijkertijd je adem in te houden. Laat je schouders vervolgens zakken en adem langzaam uit. Dit vermindert de spanning in je schouders. Tevens kan het je hoofdpijn verlichten door je voorhoofd met je wijsvingers te masseren.

2. Een denkbeeldige kaars uitblazen als ontspanningsoefening

Bij gespannen momenten ademen we vaak oppervlakkiger en sneller. Er zijn meerdere ontspanningsoefeningen om de ademhaling rustig te krijgen en daardoor beter gevoel van ontspanning te kunnen creëren. Eén daarvan is het uitblazen van een denkbeeldige kaars. Adem diep in door de neus en blaas rustig uit door de mond met als doel een kaars uit te blazen. Herhaal deze oefening totdat je de spanning uit je lijf voelt verdwijnen.

3. Haal fijne herinneringen op

Weet je nog? Die ene vakantie waarbij je zo enorm genoot van het warme klimaat, het zand tussen je tenen, de prachtige cultuur en het heerlijke eten? Dit is een leuke ontspanningsoefening die je kunt gebruiken op momenten wanneer je stress ervaart. Onderzoek heeft uitgewezen dat positieve gedachten helpen om het stress gevoel in ons lichaam te reduceren en ons te laten ontspannen.

4. Scan je lichaam

Misschien heb je er weleens van gehoord: een bodyscan. Een oefening om bij jezelf na te gaan waar stress of ongemak zich in je lijf bevindt. Zoek een plek op die vrij is van afleiding en neem een comfortabele zithouding aan, waarbij je voeten de grond raken. Sluit je ogen en begin met het mentaal scannen van je lichaam. Begin op bij je kruintje en scan zo je lichaam langzaam naar beneden. In deze ontspanningsoefening geef je de plekken waar stress of ongemak is opgeslagen aandacht door er simpelweg bewust van te zijn. Na een volledige bodyscan voel je je vaak lichter en ontspannen.

5. Ontspanningsoefening met muziek

Onderzoek heeft aangetoond dat rustgevende muziek zorgt voor ontspanning en ook een lagere bloeddruk en hartslag. Maak een playlist met rustige muziek zoals klassiek of een lijst met natuurgeluiden (geluiden van de oceaan, regen, zingende vogels) en laat je geest focussen op de verschillende klanken in het stuk. Is dit iets te rustig voor jou? Rocken of hard mee zingen op popmuziek kunnen natuurlijk ook goede ontspanningsoefeningen zijn!


De voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2018 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

klantenservice

088-2224114

maandag t/m vrijdag 08:30 – 19:00

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte blijven van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.