Zorgverzekeringhema.nl maakt gebruik van cookies om je zo goed mogelijk te kunnen helpen. Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op 'OK' te klikken en door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord. Wil je liever minder cookies? Verander dan je instellingen.

bewegen

Sporten met warm weer: doe het rustig aan!

geschreven door Patty

Voor sommige sporters onder ons zijn tropische dagen het perfecte excuus om juist niet in beweging te komen. Behalve naar het terras dan. Wil jij wel volhouden aan je goede sportieve voornemen en gaan sporten met warm weer? Let dan even op je vochtvoorraad en houd je hoofd koel. Je wilt niet oververhit raken want dat kan je fataal worden.

Vul je zweetvoorraad aan als je beweegt

Tenzij je vertoeft in de koelte van de airco op het werk, zweet je op een gemiddelde zomerdag sowieso al minimaal een halve liter in ruststand. Daar bovenop komt nog het vocht dat je verliest aan urine (bijna 1,5 liter!), ontlasting en aan simpelweg ademen. Als je blijft sporten met warm weer verhoogt je lichaamstemperatuur sneller dan normaal. Je lichaam wil die hitte kwijt waardoor je transpireert.

Drink goed als je gaat sporten op extreem warme dagen

Met gemak zweet je bij inspanning één liter per uur. Het is daarom belangrijk om minimaal 1,5 keer zoveel vocht te drinken dan je kwijtraakt. Maar neem maar eens 3 liter mee als je 2 uurtjes gaat hardlopen omdat je voor een marathon traint. Train je minder dan 45 minuten dan volstaat het overigens om het drinken tot na je training uit te stellen. Andere tips om te sporten op extreem warme dagen:

Doe rustig aan

Als de temperaturen oplopen heeft je lichaam meer moeite haar warmte kwijt te raken. Vooral als je vanuit rust ineens intensief gaat sporten. Start dus niet te snel om je lichaam aan de warmte te laten wennen.

Houd jezelf koel

Natte sokken en hardlopen zijn niet echt ideaal. Beter is dus om af en toe wat water over je hoofd te gooien of een vochtige doek in je nek te leggen. Het helpt je lichaam om de warmte beter te reguleren en voorkomt dat je oververhit raakt.

Drink isotone drankjes

Water is goed om te drinken als je besluit te sporten met warm weer. Maar omdat je tijdens het sporten ook veel zout en mineralen verliest is het raadzaam deze tijdens het sporten aan te vullen. En dat gaat niet met water. Drink daarom isotone drankjes. Ze vullen jouw zout- en vochtwaarden goed aan.

Insmeren maar

Natuurlijk trek je geen lagen kleding aan als je sport bij hoge temperaturen. Een voor de hand liggende tip, maar zeer zeker niet onbelangrijk is dat je je goed insmeert. Je kunt aardig goed verbranden tijdens een uurtje hardlopen…

Doe geen warming up als je gaat sporten met warm weer

Inspanning verhoogt je lichaamstemperatuur. Dus ook een warming up. Alleen bij extreme temperaturen doe je er verstandig aan deze niet onnodig op te laten lopen. Beperk je warming up daarom. Warm is warm. Dat geldt ook voor je spieren. Een goede cooling down is echter wel welkom. Neem een lauwwarme douche en vul je vochtvoorraad de rest van de dag goed aan. Verder was je echt supergoed bezig!


De voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2018 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

klantenservice

088-2224114

maandag t/m vrijdag 08:30 – 19:00

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte blijven van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.