Ketchup gezonde saus

spelregels voor gezonde sauzen

geschreven door SamenGezond

Pindasaus, ketchup, curry, knoflooksaus, champignonroomsaus… Ben je er ook zo dol op? Het goede nieuws: sauzen zijn helemaal niet zo ongezond. Met deze spelregels kun je er heerlijk van genieten!

Sauzen bevatten meestal vet, kruiden en andere smaakmakers. Dat vet heeft zijn voordelen: het draagt de smaak van de ingrediënten naar je smaakpapillen, waardoor de smaak van het gerecht veel beter tot zijn recht komt. Bovendien zorgt vet ervoor dat de voedingsstoffen uit bijvoorbeeld een salade beter worden opgenomen in je lichaam. Maar vet levert natuurlijk ook veel calorieën, dus overdrijf het niet. Met deze 3 spelregels geniet je op een gezonde manier van sauzen.

spelregel 1: maak ze zelf

Jammer maar waar: kant-en-klare sauzen zoals currysaus, pindasaus en ketchup uit de supermarkt zijn vrijwel zonder uitzondering rijk aan vet, zout, suiker en smaakstoffen. In één lepel currysaus zit al 1,5 gram zout (per dag wordt 6 gram aanbevolen). Bovendien worden er in fabriekssauzen vaak goedkope ingrediënten gebruikt, zoals aardappel in de pesto, of maar heel weinig tomaat in de tomatensaus. Als je zelf je sauzen maakt, heb je controle over de ingrediënten. En natuurlijk: zelfgemaakt is vaak ook veel lekkerder!

spelregel 2: kies gezonde ingrediënten

Natuurlijk gaat er meestal vet in een saus. Maar voeg ook andere ingrediënten toe voor extra gezondheidsvoordeel. Denk bijvoorbeeld aan ui, tomaten, champignons, groene kruiden, yoghurt, verse knoflook, pindakaas, gemberwortel. Samen met een bescheiden portie room of olijfolie maak je zo de lekkerste sauzen.

spelregel 3: check je portiegrootte

Een saus is een smaakmaker, geen hoofdbestanddeel van je maaltijd. Verdrink je gegrilde biefstuk daarom niet in de roomsaus of maak je gezonde salade niet druipend van de dressing. Goede portiegroottes zijn 1 eetlepel per persoon over een salade en 3 eetlepels saus per persoon over vlees.

recepttips voor verantwoorde sauzen

1. Knoflooksaus

Rasp een halve komkommer fijn en laat dit uitlekken in een zeef. Meng de rasp met 200 ml yoghurt, verse munt, 1 uitgeperst teentje knoflook, peper en eventueel zout.

2. Honingmosterddressing

Meng 3 eetlepels olijfolie met 1 eetlepel azijn of citroensap, 1 theelepel mosterd en 1 theelepel honing. Maak op smaak met peper en eventueel zout.

3. Tomatensaus

Fruit een fijngesneden uitje en teentje knoflook in 3 eetlepels olijfolie. Voeg 2 blikken gepelde tomaten en verse tijm toe. Laat op zacht vuur een halfuur pruttelen. Maak de saus op smaak met verse basilicum, een klein scheutje balsamicoazijn, peper en eventueel een snufje zout. Lekker bij gegrilde kip, maar ook bij pasta.

4. Champignonsaus

Verhit 25 gram boter of margarine. Bak 250 gram champignons in plakjes, 2 bosuitjes in ringen en 1 teentje gesnipperde knoflook op hoog vuur bruin. Voeg 25 gram bloem toe, roer goed door. Voeg dan beetje bij beetje 350 ml bouillon toe tot een gebonden saus ontstaat. Breng op smaak met peper, eventueel zout en verse peterselie.

5. Pindasaus

Verhit in een kleine steelpan 8 eetlepels pindakaas en 200 ml halfvolle melk. Pers 1 teentje knoflook en voeg dit toe. Schil 1 cm gemberwortel en snij of rasp deze heel fijn. Voeg knoflook en gember toe aan de pindasaus en maak pittig op smaak met sambal, peper en eventueel wat zout.

HEMA & SamenGezond

lees hier meer over SamenGezond - alles voor een gezonde leefstijl


gezond zijn het hele jaar

gezond en
bewust
eten

lees onze tips

lekker en
comfortabel
slapen

lees onze tips

van de zon
en muziek
genieten

lees onze tips

op jouw
tempo
bewegen

lees onze tips

de voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2020 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

HEMA klantenservice

bel naar 088-222 4114

maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 18:00

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.

Zorgverzekering HEMA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om jou relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Zorgverzekering HEMA en met Zorgverzekering HEMA samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten deze website volgen en informatie over jou verzamelen. Zodoende kunnen Zorgverzekering HEMA en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op “OK” te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je cookie instellingen aanpassen kan hier. Meer informatie over cookies en het gebruik van jouw gegevens door Zorgverzekering HEMA vind je terug in onze cookiestatement en privacystatement.

Door verder te klikken op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Hiermee verzamelen we persoonsgegevens en volgen wij en derden jouw internetgedrag zodat er advertenties getoond kunnen worden die bij je interesses passen en zodat informatie gedeeld kan worden op social media. Je cookie instellingen aanpassen kan hier.