bewegen

Klok verzetten, bioritme resetten!

geschreven door Patty

Ken je dat? De klok wordt verzet en je bent meteen van slag. Slaperig, meer zin in vet en zoet, slecht presteren of zelfs een down gevoel. Het scheelt steeds maar een uurtje, maar ons bioritme schijnt flink in de war te raken wanneer we de klok verzetten. De oplossing? Je bioritme resetten. Zo doe je dat.

Hoe zat het ook alweer?

We zetten de klok elk voorjaar op de laatste zondag van maart een uur vooruit en elk najaar op de laatste zondag van oktober een uur achteruit. Even was er sprake van een afschaffing van de zomer- en wintertijd in Europa. Maar omdat elk land zelf mocht bepalen wat ze ermee deden, is er nog geen beslissing genomen. We willen namelijk voorkomen dat we straks iets te veel verschillende tijdzones hebben op onze kleine contintent. Eén ding is wel bepaald: tot 2021 zullen we twee keer per jaar zelf nog de klok verzetten.

Ons natuurlijke ritme

Onze biologische klok geeft aan wanneer het voor ons lichaam dag en nacht is zodat we ons daar op aan kunnen passen. Om een gezond ritme te onderhouden dat aansluit bij de seizoenen, vaart je lichaam mee op de 24-uur cyclus van de aarde. Je hebt avond- en ochtendmensen, maar over het algemeen is het licht buiten onze graadmeter. Op sommige plekken op aarde is het namelijk een periode in het jaar altijd licht of altijd donker. Ook dan moeten we een natuurlijk ritme aanhouden om te kunnen blijven functioneren.

Biologische klok van slag

Uit onderzoek van het Europees Parlement, blijkt dat onze biologische klok veel meer beïnvloed wordt door het wisselen in zomer- en wintertijd, dan gedacht werd. Ons lichaam kan zich niet zo snel aanpassen en dat leidt tot gezondheidsproblemen. De onderzoekers noemen dat een jetlag-effect. Er kunnen slaap-, en gewichtsproblemen ontstaan of zelfs een depressie. Wanneer de klok achteruit gezet wordt naar wintertijd, schijnen deze effecten het meeste voor te komen. Zo makkelijk als bij een klok, is het resetten van je bioritme dus wat minder eenvoudig. Toch kun je wel wat doen:

Tip 1: bouw een slaaproutine in

probeer elke dag op dezelfde tijdstippen naar bed te gaan en op te staan en pas dat tijdstip aan op het vooruit of achteruit zetten van de klok.

Tip 2: leef met het licht

Probeer ’s morgens zoveel mogelijk licht te pakken. Dus gooi die gordijnen meteen open (of doe ze in de winter helemaal niet dicht), neem een ontbijtje in de tuin of op het balkon, ga een lekkere wandeling maken of neem de fiets naar je werk als dat kan. Heb je weinig daglicht in huis of op het werk? Een daglichtlamp kan echt uitkomst bieden. S ‘avonds bouw je het licht weer af. Een half uur voordat je gaat slapen zet je tv, computer en smartphone uit. Kun je je smartphone niet missen in bed? Zorg dan in ieder geval dat je de helderheid van je display op nachtstand zet.

Tip 3: stop op tijd met cafeïne

We drinken met z’n allen stiekem best wat cafeïnehoudende drankjes als koffie en cola. Zelfs als je deze overdag te veel drinkt, kun je er ‘s avonds nog steeds moeilijk door in slaap komen. Neem vanaf het middaguur liever een cafeïnevrije variant.

HEMA helpt graag een handje

Bij HEMA vind je niet alleen de fijnste dekbedden voor een goede nachtrust, maar ook een groot assortiment aan vitaminen en supplementen die je natuurlijke bioritme kunnen ondersteunen. Denk aan vitamine D en melatonine om makkelijker in slaap te komen. En met jouw HEMA Zorgverzekering krijg je daar standaard 10% extra gelukskorting op!


gezond zijn het hele jaar

gezond en
bewust
eten

lees onze tips

lekker en
comfortabel
slapen

lees onze tips

van de zon
en muziek
genieten

lees onze tips

op jouw
tempo
bewegen

lees onze tips

De voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2018 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

klantenservice

088-2224114

maandag t/m vrijdag 08:30 – 19:00

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.

Zorgverzekeringhema.nl maakt gebruik van cookies om je zo goed mogelijk te kunnen helpen. Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op 'OK' te klikken en door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord. Wil je liever minder cookies? Verander dan je instellingen.