Zorgverzekeringhema.nl maakt gebruik van cookies om je zo goed mogelijk te kunnen helpen. Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op 'OK' te klikken en door gebruik te blijven maken van deze website, ga je hiermee akkoord. Wil je liever minder cookies? Verander dan je instellingen.

slapen

Hoe val je snel in slaap met warm weer

geschreven door

Allemaal goed en aardig: de zon schijnt, de biertjes en wijntjes smaken beter en de vitamine D voorraad wordt aangevuld. Maar er komt toch echt een moment dat je naar bed moet. Tenzij je zelf helemaal uitgeput hebt en spontaan begint te snurken, is er niks aan de hand. Maar hoe val je snel in slaap bij warm weer en voorkom je grote frustratie en slapeloosheid? Nou, zo dus!

Slapen met warm weer door bijzondere producten

Er zijn talloze producten op de markt die helpen om je lichaamstemperatuur tijdens warme dagen in balans te houden. Google maar eens ‘verkoelende kussenhoes’ of ‘verkoelend dekbed’ en je vindt genoeg mogelijkheden. Bij HEMA hebben we bijvoorbeeld het bamboe zomerdekbed. Een dun dekbed dat uitermate geschikt is om slapen met warm weer te bevorderen. Het is namelijk ook vochtregulerend en ingedeeld in de laagste warmteklasse. Maar hoe val je snel in slaap als je niet over zo’n dekbed beschikt?

Tip 1: Wees koel tijdens de nachtrust

Nou, letterlijk door koel te blijven. Wanneer je lichaam afkoelt komt het sneller in de slaapstatus. Omdat je je slaapkamer zonder airco niet tot de ideale temperatuur van 18 graden kunt krijgen, kun je beter je eigen lichaamstemperatuur aanpassen om te slapen met warm weer. Natuurlijk kun je een koude douche nemen voor het slapengaan, maar het koelen van handen en voeten is op warme dagen het meest efficiënt. En hoewel de ene zweert bij slapen met natte sokken is het plaatsen van een koelelement rond je voeten (zonder deken) misschien een aangenamere optie.

Tip 2: Hoe val je snel in slaap? Door schaapjes tellen!

Schaapjes tellen totdat je jezelf in slaap hebt gebracht: er schuilt toch iets wetenschappelijks in deze manier van ‘tot rust komen’. Door bewust op je ademhaling te letten, kun je als het ware buiten jezelf treden. Vooral als je dit in een herhaaldelijk ritme doet. Eén van die methodes wordt de 4-7-8 slaaptruc genoemd. Je plaatst het puntje van je tong achter je boventanden en ademt zo 4 tellen in. Vervolgens houd je je adem 7 tellen vast en adem je daarna door je mond 8 tellen uit. Wanneer je deze cyclus 4 keer herhaald zal je lichaam in een bepaalde ruststand komen en val je sneller in slaap. Ook bij hogere temperaturen.

Tip 3: Geen afleiding voor het slapengaan

Dit is misschien wel de meest cliché tip, maar we geven hem toch. Een slaapkamer is bedoeld om te slapen. Wanneer dat niet lukt grijpen we snel onze telefoons om nog even alle social media te bekijken of het laatste nieuws te lezen. Het zal niets aan de temperatuur van je kamer veranderen, maar het licht is niet goed voor je nachtrust én trekt muggen aan. Ervan uitgaand dat je het raam in elk geval wagenwijd open hebt staan om af te koelen…

Wist je dat …

Vier op de tien Nederlanders moeite heeft met in slaap vallen? Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger dit getal oploopt.


De voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2018 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

klantenservice

088-2224114

maandag t/m vrijdag 08:30 – 19:00

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte blijven van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.