Voetbal sport

gezond eten voor sportende kinderen

geschreven door SamenGezond - het online gezondheidsprogramma van Nederland

Heb je een fanatiek sportend kind in huis? En vraag je je af hoe gezonde voeding bij sporten voor jouw actieve zoon of dochter eruitziet? We geven je 4 tips!

tip 1: eet niet te kort voor het sporten

Als het lichaam voedsel verteert, is het belangrijk dat er voldoende zuurstof en bloed naar het maag-darmkanaal gaan. Zo kan de vertering het beste verlopen. Bij een volle maag willen de maag en darmen zuurstof en bloed hebben voor de vertering, maar als je kind dan gaat sporten vragen de spieren ook om zuurstof en bloed. Dat gaat niet goed samen: er ontstaan maag- of darmklachten. Dat gebeurt minder als je kind uiterlijk 2 uur voor het sporten de laatste maaltijd eet.

Sport je kind ’s avonds onder etenstijd? Geef dan bijvoorbeeld halverwege de middag al een klein bordje eten, kop soep, een boterham of een fruitsalade. En bewaar de rest van de maaltijd, het toetje of een tosti voor na de training of wedstrijd.

zoveel moeten kinderen bewegen

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad zouden kinderen iedere dag minstens een uur matig intensieve inspanning moeten hebben, zoals buitenspelen, fietsen en wandelen. Daarnaast is het advies om minstens 3 maal per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Drie keer per week sporten hoort dus bij een gewoon beweegpatroon.

tip 2: zorg dat je kind voldoende water drinkt

Tijdens het sporten kan je kind veel vocht verliezen. Zeker als het warm is. En dat kan invloed hebben op de prestatie. Laat je kind dus voor, (eventueel) tijdens en na het sporten water drinken.

tip 3: sportdranken zijn meestal niet nodig

Sportdranken worden te pas en te onpas gedronken door kinderen. Als je kind niet of weinig sport, maar wel sportdrankjes gebruikt, is de kans op overgewicht groter. Maar ook voor kinderen die wel sporten, zijn sportdranken niet altijd nodig. Jonge atleten kunnen eventueel wel sportdranken gebruiken. Bijvoorbeeld als ze langer dan 1,5 uur sporten per keer. Deze kinderen verbranden de grote hoeveelheid calorieën die ze met zulke drankjes binnenkrijgen namelijk heel gemakkelijk. Wil je je kind een sportdrank geven tijdens het sporten, kies dan in ieder geval voor een ‘hypotone’ of ‘isotone’ soort. Op het etiket kun je zien wat voor soort sportdrank je in handen hebt. Deze dranken bevatten een hoeveelheid suikers die het lichaam relatief snel kan opnemen en gebruiken. Geef liever geen hypertone sportdrank mee. Hierin zitten meer suikers dan nodig zijn. Dit is niet alleen dikmakend. Het zorgt er ook voor dat het vocht langer in de maag van je zoon of dochter blijft zitten. Dit kan een klotsende buik en maag- en darmklachten geven.

tip 4: gezond eten is meestal voldoende

Voor veel sportende kinderen is geen speciaal voedingsadvies nodig: gewoon gezond eten is voldoende. Heeft je kind maag- of darmklachten tijdens het sporten of heb je een kleine topsporter in huis? Dan is een aangepast voedingsadvies voor je sportende kind te overwegen. Speciaal gespecialiseerde sportdiëtisten kunnen een goed advies geven.

Stel je voedingsvragen aan een diëtist

Als ouder wil je er graag zeker van zijn dat je kind gezond eet, want dit levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling. Maar wat is nou echt gezond? En hoe kan jouw gezin op een makkelijke manier net iets gezonder eten?

Via SamenGezond beantwoordt een geregistreerd diëtist jouw specifieke vragen in een videoconsult van 30 minuten. Waar en wanneer het jou uitkomt. De diëtist gaat in op jullie eetgewoontes en geeft praktisch toepasbare tips waarmee je eenvoudig zelf aan de slag kan. Heb je een algemene vraag? Stel deze nu gratis aan een diëtist.

Stel je gratis vraag aan een diëtist Of plan een consult in voor een persoonlijk advies.

HEMA & SamenGezond

lees hier meer over SamenGezond - alles voor een gezonde leefstijl


gezond zijn het hele jaar

gezond en
bewust
eten

lees onze tips

lekker en
comfortabel
slapen

lees onze tips

van de zon
en muziek
genieten

lees onze tips

op jouw
tempo
bewegen

lees onze tips

De voordelige zorgverzekering voor iedereen

zorgvinder

Vind eenvoudig een ziekenhuis, huisarts of therapeut bij jou in de buurt waar HEMA afspraken mee heeft. Ook in 2020 kun je met HEMA in elk ziekenhuis en bij elke huisarts in Nederland terecht! Wij werken deze informatie wekelijks bij.

ga naar zorgvinder

HEMA klantenservice

bel naar 088-222 4114

maandag t/m donderdag van 8:00 tot 17:00
Goede vrijdag gesloten

Je belt tegen lokaal tarief plus de kosten voor mobiel.

lees onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de leukste aanbiedingen van HEMA en interessante blogs.

We respecteren je privacy. Je gegevens worden niet gedeeld.

Zorgverzekering HEMA maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om jou een optimale bezoekerservaring te bieden, om jou relevante advertenties aan te bieden en om jouw surfgedrag te meten. Met deze cookies kunnen Zorgverzekering HEMA en met Zorgverzekering HEMA samenwerkende derden jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten deze website volgen en informatie over jou verzamelen. Zodoende kunnen Zorgverzekering HEMA en derde partijen advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via sociale media. Het accepteren van cookies zorgt ervoor dat deze website goed werkt en dat je persoonlijke voorkeuren zijn vastgelegd. Door op “OK” te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website ga je hiermee akkoord. Je cookie instellingen aanpassen kan hier. Meer informatie over cookies en het gebruik van jouw gegevens door Zorgverzekering HEMA vind je terug in onze cookiestatement en privacystatement.

Door verder te klikken op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Hiermee verzamelen we persoonsgegevens en volgen wij en derden jouw internetgedrag zodat er advertenties getoond kunnen worden die bij je interesses passen en zodat informatie gedeeld kan worden op social media. Je cookie instellingen aanpassen kan hier.